1) Duhovna sabranost I molitva
jesu velika umetnost. Ako se čovek, s Božijom pomoću,
duže
I sa usrdnošću
u njoj vežba,
oslobadja se strasnih misli I reči I rdjavih dela. Sabranost I molitva
daju nama pravo poznanje Boga kao I pronicanje u skrivene božanske
tajne. Sabranost I molitva pomažu nam da ispunjavamo svaku zapovest
Staroga I Novoga Zaveta I da zadobijemo blaga budućeg veka. Duhovna sabranost I molitva jesu u biti
čistoća
srca, koje su zbog svojih visokih
vrednosti ili iskrenije govoreći, zbog naše nepažnje I nemarnosti, sada retke I
kod monaha, a još redje kod gradjana. A njih Gospod Isus visoko uznosi kada
kaže: Blago onima koji su čistog srca, jer će Boga videti. Pošto je čistoća srca nešto
tako veliko, ona se dobija po skupu cenu. Ako se dubovna sabranost I molitva, tajna
I javna, ustali kod nekoga, onda mu ona postaje putovodj pravom I bogougodnom
zivotu. Sabranost I molitva služe nam I kao lestvica sozercanju
(bogomisliju I duhovnom uzdizanju). Sabranost I molitva uče
nas kako da upravljamo trima silama duše (razumom, osećanjem I voljom) I kako da
steknemo četiri
osnovne vrline (mudrost, hrabrost, uzdržljivost I pravednost).
2) Veliki zakonodavac Mojsije I preko njega Duh
Sveti, ističe
koliko je ova vrlina čista, sveobuhvatna I delotvorna, kad nas uči:
Čuvaj se da ne bude kakvo nevaljalstvo
u srcu tvom, to jest da ne bude u tvom srcu nešto grešno što Bog ne voli: ili kako to
sveti oci kažu
da ti nečisti
duh ne ubaci kakvu grešnu misao kojom počinješ
odmah strasno da se zanimaš.
3) Duhovna sabranost I molitva
jesu put svakoj vrlini I svakoj
zapovesti Božjoj.
One se još
nazivaju mirom u srcu. One čuvaju um od maštanja.
4) Čovek koji se rodi slep ne vidi
sunčanu
svetlost, a oni koji nemaju duhovne sabranosti I molitve ne vide svetlost
izobilne blagodati I ne oslobadjaju se od grešnih I Bogu mrskih dela, reči I
pomisli I po smrti ne prolaze slobodno kraj knezova pakla.
5) Sabranost I molitva jesu neprestano čuvanje
srca od svake pomisli grešne, tako da ono neprestano diše Hristom Isusom, sinom Božijim
I Bogom. Njega prizivaju, s Njime ustaju protiv duhovnih neprijatelja I Njemu,
koji ima vlast da oprašta grehe, ispovedaju ono sto su sagrešili.
Duša
krije od ljudi tu svoju unutrašnju sladost I podvig , da lukavi
neprijatelj ne bi nekako prodro do nje I uništio ono što
je dobro u njoj.
6) Duhovna sabranost I molitva
jesu čvrsto
utvrdjenje uma I njegovo stojanje pred vratima srca, tako da um vidi kako
nailaze pomisli, ti duhovni kradljivci, čuje šta oni govore I čine,
I posmatra šta
sve preduzimaju nečisti duhovi, pokušavaju da navedu na maštanje
I da nas zavedu sa molitvenog puta. Ako budemo trudoljubivo nastojali na tom
stajanju pred vratima srca, izučićemo umetnost duhovne borbe I zadobiti
iskustva u tome.
7) Strah da će nas
Bog ostaviti I strah od navale spoljašnjih iskušenja samo pojačava
budnost da se zaustave rdjave misli I dela. Zato Bog ponekad I šalje
neočekivana
iskušenja
I to baš
onima koji su okusili slast mira I postali nemarni. Tako se u nama radja navika
I izvesna prirodna neprekidnost duhovne sabranosti, I molitva umna, a iz toga
opet, malo po malo, dolazi jasno sagledanje toka duhovne borbe, zatim
neprestana molitva Isusova, sladosna I bez maštanja tišina
uma I ono divno osećanje koje dolazi od dodira sa Gospodom Isusom Duhom
Svetim.
8) Um koji priziva Gospoda Isusa
protiv duhovnih neprijatelja koji pritiče
Njemu za pomoć liči na čoveka koji je u sigurnom zaklonu. On se neprestano moli za
zaštitu
Mirotvorcu Isusu I ostaje nepovredjen od duhovnih zaseda nevidljivih
neprijatelja.
9) Ako umeš I ako
ti je dano da izjutra staješ
pred Gospoda, I ne samo da te On gleda, nego da I ti gledaš Njega, onda razumećeš o čemu govorim. Ako ne razumeš, onda se vežbaj
u duhovnoj sabranosti I razumećeš.
"DOBROTOLJUBLJE", PREPODOBNI ISIHIJE JERUSALIMSKI