Dobro delanje

Published on 03/20,2013

Hrišćaninu je neophodno da posti radi toga da bi izbistrio svoj um i probudio i razvio osećanje i volju svoju pokrenuo na dobro delanje. Te tri sposobnosti ljudske  mi pomračujemo i ugušujemo, ponajviše  prejedanjem i pijančenjem i brigama ovog sveta (Lk 21, 34), a kroz to otpadamo od Izvora (Istočnika) života, Boga i padamo u trulež i sujetu, izopačujući i oskvrnjujući u sebi obraz Božiji. Prejedanje i sladostrašće prikivaju nas za zemlju i podsecaju takoreći krila naše duše. A pogledajte, kako su visoko leteli svi posnici i uzdržnici - kao orlovi su nebesima krstarili! Oni zemnorodni, živeli su umom i srcem na nebesima i onamo slušali neizrecive reči i naučili se božanstvenoj premudrosti.
 
 A kako čovek ponižava sebe stomakougadjanjem, prejedanjem i pijančenjem! On izopačuje svoju prirodu, stvorenu po obrazu Božijem i upodobljava se beslovesnoj stoci, pa čak je gori od nje! O teško nama od pristrašća naših, od nezakonih navika naših! One sprečavaju  da ljubimo Boga i bližnje i da ispunjavamo zapovesti Gospodnje, ukorenjuju u nama plotsko (što znači grešno) sebeljublje, čiji je kraj - večna propast. Tako pijanica ne žali gomilu novca samo da se opije i plot nadovolji, a prosjacima mu je žao da poda i jednu kopejku. Pušač baca u vetar desetine  i stotine rubalja, a prosjacima koji bi svojim molitvama mogli da mu spasu dušu, dodje mu žao da dinar udeli. Ljubitelji raskošnog odevanja i modernog nameštaja i posudja traće na pomenuto mnogo novca, a pored prosjaka prolaze ravnodušno i s prezirom. Oni koji vole dobro da pojedu ne žale za jela novac, a siromasima im je žao da daju i jedan groš. Hrišćaninu je potrebno da posti i zbog toga što je očovečenjem Sina Božijega priroda čovekova oduhovljena i obožena i što mi hitamo ka gornjem Carstvu, koje nije jelo ni piće, nego pravednost i mir i radost u Duhu Svetome.
 
 Jela su za stomak i stomak za jela, ali  će Bog i jedno i drugo ukinuti (Rim. 14, 17; 1. Kor. 6, 13). Samo je neznabošcima svojstveno da do mile volje jedu i piju, tj. da imaju pristrašće (strasnu sklonost) prema čulnim uživanjima - ne znajući za duhovne, nebeske naslade, oni čitav svoj život usmeravaju ka uživanju stomaka, mnogom jedenju i mnogom pijenju. Zato Gospod često u Jevandjelju obliči tu pogubnu strast. Pa, je li razumno da čovek živi u stalnoj opijenosti od želudačnih isparenja, koja se podižu u utrobi usled neprestanog varenja hrane i njenog vrenja?! Zar je čovek samohodna kuhinja ili samopokretni dimnjak, sa kojim se s pravom mogu uporediti svi oni koji dan i noć puše? Kakvo je zadovoljstvo živeti u neprestanoj opijenosti, isparenju i dimu? Na šta će uopšte ličiti domovi naši? Zašto da smradom zagadjujemo vazduh i udišemo ga? A što je najgore od svega, mi njime pomračujemo i gušimo dušu svoju i satiremo njene poslednje duhovne snage!
 
 U meri u kojoj čovek udoboljava svojoj čulnosti, on se tako reći oploćuje i udaljava od sebe Presvetog Duha Božijeg, koji ne može prebivati u ljudima, koji vode čisto plotski život: jer kakvu zajednicu ima svetlost sa tamom (2.Kor. 6,14)?! To suza dostojno stanje okušaju mnogi i premnogi i - avaj - nisu svesni da u sebi nemaju Duha Božijega, baš kao što slepi od rodjenja ne znaju da je veliki gubitak to što ne vide svetlost. Takvi ljudi nemaju vere ni ljubavi u srcu, niti duha molitve. I izbegavaju opštenje (zajednicu i zajedničarenje) sa crkvom. Bože moj! Koliko me opasnosti u životu vreba? Ja postajem najveći neprijatelj samom sebi, kada previše udovoljavam svom telu.
 
 Ako budeš izjelički jeo i pio, bićeš plot; ako budeš postio i molio se, bićeš duh. I ne opijajte se vinom, nego se ispunjavajte Duhom! Posti i moli se i ostvarićeš velika dela. Sit čovek nije sposoban za veliko delo. Imaj prostotu vere i učinićeš  velika dela, jer sve je moguće onome koji veruje. Imaj brižljivost i usrdje, i velika ćeš dela ostvariti!
 
 Navod iz knjige ''MISLI'', Sveti Jovan Kronštatski


Comments

Leave a Reply

Dodaj komentar





Zapamti me